KBK vastgoedverbetering
Bewonersconsulenten: de onmisbare schakel
Bij renovatie- en verduurzamingsprojecten draait het niet alleen om techniek, maar ook om de beleving van de bewoners. Bij KBK vastgoedverbetering beseffen we dit goed. Ons bewonerscommunicatieteam vormt de spil in het proces; zij zorgen voor de communicatie en ondersteuning die bewoners het gevoel geven gehoord en begrepen te worden. Tijdens de vaak ingrijpende werkzaamheden aan hun woning staat het comfort van de bewoners voorop. Lees verder om te ontdekken hoe ons toegewijde team van bewonersconsulenten bijdraagt aan het succes van onze projecten en de tevredenheid van bewoners.
Het hart van bewonerscommunicatie
Linda Steenbergen en Carla de Valk vormen het kloppende hart van ons bewonerscommunicatieteam. Met hun jarenlange ervaring in de bouwsector zijn zij echte professionals. De bewonersconsulenten maken deel uit van het projectteam, dat ook een projectbegeleider, uitvoerder en vaklieden omvat. ,,Onze rol binnen het team draait vooral om de sociale kant van de projectbegeleiding,” legt Carla uit. ,,Het is onze taak om bewoners gerust te stellen en te enthousiasmeren over de voordelen van de renovatie en/of verduurzaming.” Het inzicht en het goede inlevingsvermogen dat zij in de loop der jaren hebben opgebouwd, spelen hierin een sleutelrol. ,,Veel bewoners zoeken een contactpunt om hun zorgen te uiten en vragen te stellen. We helpen hen waar we kunnen en zijn eerlijk over wat haalbaar is. Bovendien zijn we vaak op locatie aanwezig en altijd telefonisch bereikbaar. Tijdens deze contactmomenten nemen we al veel ongerustheden weg voordat deze onze opdrachtgever bereiken, waardoor we hen optimaal ontzorgen.”
Linda is naast haar rol als bewonersconsulente tevens actief als coördinator, waarbij ze verantwoordelijk is voor het beheer en de opzet van communicatie. ,,Ik houd me bezig met het ontwikkelen van bewonersuitingen en werk aan het verder ontwikkelen van ons bewonersportaal. Daarnaast ben ik veel op locatie om met bewoners te spreken.”
,,We werken voortdurend aan verbetering van onze communicatie”
In de huidige tijd is digitale communicatie onmisbaar. Linda legt uit: ,,We werken voortdurend aan verbetering van onze communicatie om deze beter af te stemmen op de bewoners. Tijdens huisbezoeken kunnen bewoners tegenwoordig aangeven of ze digitaal benaderd willen worden; via e-mail, sms of een app. Dit stelt ons in staat sneller te schakelen en bewoners eerder op de hoogte te stellen van veranderingen.” Na afloop van een project ontvangen de bewoners een enquête. De feedback wordt vervolgens verwerkt in een presentatie die veelal wordt gedeeld met de opdrachtgever en het projectteam. Tijdens een evaluatie worden verbeterpunten afgestemd en uitgewerkt.
Een onmisbare rol
Bewonersconsulenten zijn van essentieel belang omdat zij de brug slaan tussen de technische uitvoering van een project en de sociale behoeften van bewoners. Linda legt uit: ,,Ons team beschikt niet alleen over bouwervaring, maar ook over veel levenservaring en mensenkennis. Hierdoor kunnen we technische termen vertalen naar begrijpelijke taal.” Niet alle bewoners staan echter te springen om vreemden in hun woning toe te laten. ,,Daarom besteden we veel aandacht aan voorbereiding en communicatie. Ons proces begint doorgaans met een klankbordgroep waarin bewoners hun ideeën kunnen inbrengen. Deze input is waardevol omdat de deelnemers hun woning immers het beste kennen. Vervolgens organiseren we een informatiebijeenkomst en verstrekken we regelmatig updates met informatieboekjes, brieven en steeds vaker via ons bewonersportaal. Bovendien bezoeken we bewoners persoonlijk en houden we wekelijks een inloopspreekuur.”
,,Het regelen van A tot Z zit in ons DNA”
Onze uitgebreide communicatie resulteert in een KPI (Key Performance Indicator) van 8+ voor bewonerscommunicatie. Woningcorporaties beschikken niet altijd over de middelen om alle bewoners persoonlijk te benaderen. KBK kan haar opdrachtgevers hierin ondersteunen door deze taak (gedeeltelijk) op zich te nemen. Het regelen van A tot Z zit in ons DNA en we bewijzen dat een persoonlijke en proactieve aanpak in bewonerscommunicatie leidt tot succesvolle verduurzamings-, onderhouds- en brandveiligheidsprojecten.
Toekomstvisie
De rol van bewonersconsulenten wordt steeds belangrijker en uitgebreider in de bouw- en vastgoedsector. Linda en Carla omarmen innovaties en nemen graag het hele proces onder hun hoede. ,,Het mes snijdt aan twee kanten; we krijgen meer grip op het traject en nemen tegelijkertijd onze opdrachtgevers extra werk uit handen,” leggen ze uit.
Met de lancering van het bewonersportaal en de voorgenomen uitbreiding van de app, sorteert KBK voor op de toekomst. ,,We hebben een sterk en goed op elkaar ingespeeld team dat staat te popelen om de lat nóg hoger te leggen.”